Иконический опыт

ICONIC EXPERIENCE

Джессика Стро

За некоторыми исключениями, капиталистическая система сегодня управляет современной архитектурой, формируя как финансовый вклад, так и визуальную концепцию. Из-за этого визуальная область в архитектуре заняла доминирующее положение, в меру десенситизации и, следовательно, вызвала отрыв от чувств в архитектуре. Поскольку архитектура, как утверждается, формирует наше общество, это визуальное доминирование и отсутствие других факторов удерживает людей на расстоянии, как друг от друга, так и от более широкого объединения.

Jessica Straw Sydney Rehearsal Follies

Понятно, что, хотя фотография фиксирует то, что видит глаз, она не может захватить весь опыт наблюдателя. Феноменология позволяет вводить слова в это явление, которое понимается на подсознательном и врожденном уровне. Возможно, все архитекторы работают в области феноменологии независимо от их теоретической точки зрения. Созданная среда является субъективной; Ни один человек не будет иметь такой же опыт или отношение к определенной части архитектуры. 

Jessica Straw Concept Image 1

Известный архитектор-авангардист Стивен Холл работает с понятиями, связанными с феноменологией. Благодаря использованию концепции в качестве априорной идеи в управлении своей архитектурой Холл активно накапливает все явные идеи и стратегии данного места, чтобы собрать архитектурную конструкцию, утверждая, что:

«… единство целого вытекает из нити, которая проходит через множество частей, будь то одна дискретная идея или взаимосвязь нескольких понятий»

(Holl, Pallasmaa и P8rez-G6mez, 2008)

Использование концепции в его творчестве создает основу для построения архитектуры, позволяя доминированию воображения совершать прыжок от концепции к реальности и мыслить стимулирующую архитектуру. Подобным же образом мы принимаем концепцию граничного состояния — как инструмент для информирования о нашем процессе проектирования и создания сенсорной архитектуры.

Jessica Straw Concept Image 2

ICONIC EXPERIENCE

Jessica Straw

With few exceptions, the capitalist system of today drives contemporary architecture, shaping both financial input and visual conception. Because of this, the visual realm within architecture has taken dominance, to the extent of desensitization and consequently caused a disconnect from the senses within architecture. As architecture is argued to shape our society, this visual dominance and lack of other stimuli holds people at a distance, from both each other and the wider community.

Jessica Straw Concept Photo 1

It is understood that although a photo captures exactly what the eye sees, it fails to capture the whole experience. Phenomenology enables words to be put to this phenomenon that is understood at a subconscious and innate level. Arguably, all architects work within the realm of phenomenology regardless of their theoretical standpoint. The built environment is subjective; no one person will have the same experience or regard for a particular piece of architecture.

Jessica Straw Concept Photo 3

The acclaimed avant-garde architect, Steven Holl, works specifically with the notions surrounding phenomenology. Through the utilisation of concept as a priori idea in driving his architecture, Holl actively accumulates all manifest ideas and strategies of a given place, to amass an architectural construct, claiming that:

“…unity of the whole emerges from the thread that runs through the variety of parts, whether it be one discrete idea or the interrelation of several concepts»

(Holl, Pallasmaa and P8rez-G6mez, 2008)

The use of a concept within his work establishes a base upon which to build an architecture, allowing dominance of the imagination to make the leap from concept to reality and conceive a stimulative architecture. In a like manner I have adopted the concept of precipice- edge condition — as a tool to inform my design process and the generation of a sensory architecture.

Jessica Straw Concept Photo 4

Approach:
The Sydney Opera House is an iconic building of Australia, known for its beautiful design around the world. In response to such renown, my design aimed to become ‘invisible’ -Kengo Kuma- within the Botanical Gardens.

Process: PRECIPICE
The project looked at how the development of a concept through analytical drawings and models could generate a more haptic and stimulating architecture, where spatial and ephemeral notions were not an afterthought, but rather a driving force within the development of a multi-sensory architecture. There was a focus on Light, Materiality/Texture and Scale.

Concept:
Sound — From the site analysis video, the formulation of the concept of precipice was developed. This video was then taken and turned into a sound wave. This analytical drawing, capturing the experience of the garden, was later used to develop conceptual models that informed the design process of the project.
Sandstone — The foundation on which the city is built upon. Looking at the edge condition between the natural element of the rock and the built environment of the city.
Horizon — Looking at the edge condition between the city and the gardens.
Water — Looking at the edge condition of where the land meets the sea.

Jessica Straw Concept Photo 5

There needs to be a shift within architecture; a more vivid, sensual and textured environment needs to be established in order to anchor humanity to reality and the world.

Follies:
Embedded in the garden, the Follies aim to enhance the quality of rehearsals and performances through creating a haptic experience, unique to anything else, and in itself become an iconic experience, all the while, enhancing the natural sensory aspects of the Botanical Gardens.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *